Sidder dit barn også meget foran skærmen?

Det er efterhånden blevet mere og mere normalt for børn og unge at sidde meget foran elektroniske skærme. De sidder typisk og ser Youtube på deres iPad eller spiller videospil på deres computer, og på en normal dagligdag kan det godt løbe op i mange timer. Statens Institut har lavet en undersøgelse om Folkesundhed som viser, at næsten hver fjerde 11-15-årige bruger mere end 4 timer dagligt foran skærmen på at se YouTube, film, eller TV på hverdage – og det tal er væsentligt højere i weekenden. Det er især på sociale medier som TikTok, Facebook, og Instagram at de mange timer løber op - og det gælder altså begge køn.

 

 

Ved så stort et forbrug af skærme, kan de have en stor indvirkning på børnenes søvn. Computer-, tv-, mobil-, og tabletskærme udsender nemlig noget der hedder blåt lys, og når øjnene bliver udsat for blåt lys hæmmer det hjernens udskillelse af søvnhormonet melatonin. Specielt i timerne inden sengetid er det blå lys ekstra skadeligt for søvnen. Eksperter anbefaler at man undgår blåt lys 1-2 timer inden man skal sove.

En undersøgelse for Psykiatrifonden viser at næsten halvdelen af børn mellem 7 og 15 år hver dag bruger en telefon eller tablet, inden sengetid. Blandt de unge teenagere er næsten 7 ud af 10 online inden de falder i søvn.

Da rigtig mange børn og unge har skærmtid og bliver udsat for skadeligt blåt lys lige inden sengetid, er det derfor en rigtig god ide ar beskytte øjnene mod det skadelige lys med et par blue light briller. Blue light briller er briller der beskytter øjenene mod det blå lys ved at blokere de skadelige blå lysbølger. Hermed mindsker du risikoen for at dit barn får besvær med at falde i søvn og dermed får et dårligt søvnmønster. Dårlig nattesøvn og søvnunderskud kan påvirke barnets helbred og evne til at præstere i skolen.


Beskyt dit barns helbred i dag, med et par blue light briller til brug ved skærmen og inden sengetid! (klik på billede)